Hedon
Als je popmuziek zegt, dan zeg je Hedon. Hedon is een toonaangevend poppodium in Nederland waar zo’n 40 bijzonder bevlogen professionals zich dag in dag uit drie slagen in de rondte werken om een fantastisch en uniek programma te ontwikkelen voor alle popliefhebbers. Dat doen zij samen met honderden enthousiaste vrijwilligers en met schitterende samenwerkingspartners zoals de Fundatie Zwolle, Theater De Spiegel en vele anderen. Jaarlijks ontvangt Hedon duizenden fans die Hedon hun tweede thuis noemen. Maar Hedon doet meer. Bijvoorbeeld in de begeleiding van aanstormend talent.
Hoe jongerenwerk uitgroeit tot een landelijk bekend poppodium
Hedon heeft haar wortels in welzijnswerk voor jongeren in de jaren ’70 en ’80. Een poppodium met een rijke historie. Grote artiesten als Miss Montreal en Typhoon werden hier ontdekt. Maar Hedon wil meer zijn dan alleen een poppodium. Met een veelheid aan labels en projecten draagt Hedon bij aan het versterken van de cultuur in de regio. Maar hoe zorg je ervoor dat je heldere prioriteiten stelt en keuzes maakt? Hoe zorg je ervoor dat je voortdurend vanuit je kracht blijft opereren? En hoe verhouden het poppodium, een productiehuis, een veelheid aan evenementen en maatschappelijke projecten voor jongeren zich tot elkaar? En wat doet een poppodium onder de vlag van de Stichting Travers? Hoe breng je dat allemaal samen in een identiteitsbewijs? We gingen -in coronatijd- aan de slag met het team van Hedon.
“Pas als je al die doelgroepen spreekt die iets hebben met Hedon -bezoekers, artiesten, jongeren- dan merk je hoe onmisbaar we zijn.”
Remko van Kan, zakelijk manager
“Wij geloven in en staan voor cultuur. Cultuur verbindt mensen. Dwars door generaties en afkomst heen. Cultuur is samen genieten, samen duiden wat je ziet, hoort, proeft en ruikt.
Een wereld zonder cultuur glijdt af in grauwheid, zelfbevestiging en perspectiefvernauwing. Een wereld waarin mensen niet meer openstaan voor elkaar en niet meer verwonderd zijn over iets dat ze niet kennen.
Kortom: cultuur is onmisbaar in een samenleving.
”
Fragment uit het identiteitsbewijs
Op onderzoek uit
De betekenisweek van Hedon vond grotendeels online plaats. Best bijzonder om de mensen die zo gepassioneerd spreken over live-events, over de kracht van zaalgeluid, dans en muziek te spreken via een webcam. Maar ook zo was de passie duidelijk zichtbaar. Samen met de kwartiermakers van Hedon stelden we vragen aan jongeren, beleidsmakers, bezoekers, artiesten en andere doelgroepen die betrokken zijn bij Hedon en graag wilden meedenken over het bestaansrecht van dit historische poppodium.
Zo spraken we een beleidsmaker die onderzoek had gedaan naar de rol van cultuur in de leefbaarheid van een stad. Haar conclusie was kraakhelder: als je geen rijk cultureel aanbod hebt, dan ben je als stad afgeschreven voor toekomstige bewoners.
Ook spraken we opinion leaders, de voorzitter van de branchevereniging, directeuren van landelijk bekende poppodia, museumdirecteuren, en iedereen die we spraken prees de manier waarop Hedon niet alleen een schitterend programma neerzet, maar ook een generatie van makers aanjaagt. Door scholieren aan te moedigen om hun muzikale talent te ontwikkelen, samen te werken met het conservatorium, een eigen productiehuis neer te zetten en ga zo maar door. In een week tijd spraken we zo meer dan honderd mensen over Hedon. We gingen zelfs de straat op om jongeren te interviewen over Hedon.
Muziek is …
Muziek is …
Op onze vraag: ”Wat is muziek voor jullie?” vertelden ze ons: “Muziek heeft ons hart, want ieder mens kan genieten van muziek. Muziek is de meest inclusieve en toegankelijke vorm van kunst. Muziek leeft, het dompelt je onder in een totale beleving, en waar live muziek gemaakt wordt, daar wordt gevierd. Muziek spreekt je talenten aan en dat is precies waar we bij Hedon een neus voor hebben: we scouten muzikaal en kunstzinnig talent en supporten hun dromen en idealen.”
“Hedon is een beweging die zich inzet en hard maakt voor cultureel talent in een bruisende stad en haar omgeving.
Een beweging die zich duurzaam verbindt aan een omgeving waar muziek gemaakt en gevierd wordt en die een stem geeft aan de makers van morgen.
We werken samen met aanjagers binnen onze beweging. Mensen van het eerste uur, doorgebroken artiesten, een professioneel team en vele vrijwilligers.
”
Fragment uit het manifest
4 scenario’s Hedon
We hebben mogelijke opties van de toekomstige identiteit van Hedon uitgewerkt. Hierbij ging het niet alleen om ‘waarheidsvinding’ maar vooral om ‘werkelijkheidscreatie’. De opties die naar voren waren gekomen tijdens de betekenisweek waren 1) Hedon as a home 2) Hedon als aanjager van vernieuwing 3) Hedon als supporter van talent en 4) Hedon als het beste poppodium van Nederland. Het was mooi om te zien dat medewerkers met elkaar in gesprek gingen en dat leidde tot een gezamenlijke keuze.
Een eigen gouden plaat
Twee aspecten kwamen voortdurend terug in de antwoorden die we kregen: het vieren van goede muziek en het aanjagen van talent. Die twee aspecten zijn niet afzonderlijk verkrijgbaar; het is een state-of-mind voor alle medewerkers, vrijwilligers en liefhebbers. In een kleine redactiegroep gingen we schrijven aan het identiteitsbewijs. De nieuwe merkbelofte van Hedon is ‘Celebrate Music, Support Talent’. Zowel eenvoudig als richtinggevend voor de toekomst van dit historische poppodium. Het identiteitsbewijs is samengevat in een Manifest dat als een gouden plaat groot op de muur hangt bij Hedon.
Volle zalen is gevolg van Celebrate Music en Support Talent en niet andersom
En daarna? De mensen van Hedon zijn al hun activiteiten tegen het licht gaan houden. Voortdurend wordt hierbij de vraag gesteld: draagt dit bij aan onze merkbelofte? Ook zijn we aan de slag gegaan met nieuwe dienstverleningsconcepten en partnerschappen. Zo is de gemeente Zwolle zeer enthousiast over de bijdrage die Hedon levert aan het culturele leven in Zwolle en omgeving. Partnerschappen ontstaan, in de programmering wordt nadrukkelijk de ruimte gegeven aan aanstormend talent. Gevestigde artiesten en nieuwe makers worden met elkaar in verbinding gebracht. En Zwolle wordt meer dan ooit de stad van makers. Dat betekende ook een accentverschuiving in de overtuiging dat het rendement van Hedon niet primair zit in een rendabel programma van artiesten maar juist voortkomt uit het investeren in talent dat het juiste publiek aantrekt. Dat is een spannende omkering van het paradigma, maar Hedon kan en wil niet terug. Daarmee zien we ook hier de kracht van identiteit.
Meer weten over Hedon? Ga naar www.hedon-zwolle.nl