Project Description

Bakker Hilvers

Met 14 locaties in Arnhem en de omgeving is bakker Hilvers een bekende in die regio. Een bakkerij die al meer dan 250 jaar bestaat. Een familiebedrijf in hart en nieren. We werden uitgenodigd op een cruciaal moment. De bakkerij draaide goed, maar er leefden veel vragen. De familie dacht na over de toekomst. Hoe ziet de bakkerij er dan uit? Hoe pakken we het aan als huidige familieleden met allemaal wensen en ideeën over de toekomst. Wil de nieuwe generatie de bakkerij overnemen? En welke ideeën hebben zij daarbij? Sluiten deze aan bij de huidige generatie?

Veel vragen die we als volgt kunnen samenvatten: kunnen we de persoonlijke drijfveren van de familieleden en de gezamenlijke visie op de toekomst bijeenbrengen? De familie zelf wist dat dit mogelijk zou zijn, en wij als Betekenisfabriek mochten hierbij ondersteunen.

Op het juiste moment pieken, super kwaliteit en beperkte houdbaarheid

Uit de vooronderzoeken en tijdens de gesprekken bleek dat de huidige generatie de bakkerij enorm had laten groeien. Het is inmiddels een bedrijf met ongeveer 100 medewerkers. En er zijn in de loop der jaren veel mooie locaties bijgekomen. De huidige generatie het bedrijf tot een nieuwe piek gebracht. Maar hoelang kun je blijven pieken? En als je stopt, is de nieuwe generatie dan klaar om het over nemen, willen ze het ook op dezelfde manier, of stappen ze er met een groot gat binnen? Je kunt het goed vergelijken met brood: de huidige generatie heeft een beperkte houdbaarheid. Net zoals de producten die dagelijks over de toonbank gaan. Je moet het op de juiste tijd eten om van de kwaliteit te genieten en het op de juiste manier bewaren.

En de nieuwe generatie? Wanneer het gaat om een goed nieuw product te bereiden, is daar bereidingstijd voor nodig. En dat was bij de nieuwe generatie ook van toepassing. Vanuit het niets volledig instappen werkt niet, maar te lang meedraaien zonder perspectief ook niet.

Het vraagt een plan en goede stappen om tot een goede uitwerking te komen.

De huidige generatie draait (bijna) op hun piek en de nieuwe generatie gaat het straks weer overtreffen. Beiden werken vanuit een plan met eigen bijdrages.

Enorm lekker en willen delen

Maar er was iets dat de hele familie met elkaar in verbinding bracht. De liefde voor goede producten en het willen delen. Dat vanuit hun geloof en de liefde van en voor Jezus. De liefde voor goede producten werd bij de klanten goed herkent. Er waren zelf speciale broden die aan andere mensen werden doorgegeven die verder weg woonden. Dit hoorden we regelmatig in de interviews en vragenlijsten terug.

Achter de schermen doet de bakkerij veel voor de voedselbank. Waarbij mensen die afhankelijk zijn van de voedselbank ook meedelen in de lekkere broden en banket. Het delen is niet alleen in producten, maar ook hoe je met elkaar omgaat en in arbeidsvreugde. Werk is namelijk een mooie manier om van betekenis te kunnen zijn. Zo heeft Wilma (een van de familieleden) een enorm hart voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Ze is naar aanleiding van dit traject ook geswitcht in werkzaamheden en meer gaan werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zo heeft dit een nog prominentere plek gekregen binnen de bakkerij.

De nieuwe generatie heeft een eigen locatie geopend met een ambachtelijke chocolaterie. En tegelijkertijd werken ze hard mee in de gehele bakkerij.

 

Mooi verhaal, maar wat is de kern van hun identiteit nou eigenlijk?

Lange teksten en een heel identiteitsbewijs, daar zijn ze bij de bakker niet zo van. Dus hebben we daar de kern van de identiteit samengevat in een manifest. Met de kern: Hilvers, het brood dat je deelt.

Kijk voor meer informatie op https://bakkerhilvers.nl, of eigenlijk: ga langs in één van de vestigingen en proef de identiteit!