Wat we zien en wat we willen zien

Van een verloren naar een scherpe identiteit

We zien organisaties worstelen met hun bestaansrecht. Ze zijn afgedreven van hun oorspronkelijke bedoelingen. Het draait niet langer om iets willen betekenen voor anderen, maar om groei, omzet en winst. Veel organisaties zijn hun identiteit kwijt en uitsluitend druk met overleven. In onze ogen een heilloze weg.

Wij willen dat organisaties hun bestaansrecht herontdekken. Zich afvragen wat ze ook alweer willen betekenen voor wie en het antwoord op deze vragen omzetten in een scherpe identiteit en merkbelofte. Zodat ze niet langer zoeken naar klanten, maar gevonden worden door liefhebbers.

Van winstmaximalisatie naar betekenismaximalisatie

We zien dat mensen (medewerkers) niet gelukkig worden van overleven. Winstmaximalisatie maakt niet gelukkig. Betekenismaximalisatie wel. Mensen worden pas gelukkig als ze het idee hebben dat ze van waarde zijn voor anderen. En je kunt pas maximaal betekenisvol zijn als je weet wie je bent, waarvoor je staat en wat je kracht is. Kortom, wanneer mensen handelen vanuit hun identiteit en met gelijkgestemden samenwerken, ontstaan duurzame, betekenisvolle en rendabele organisaties. En gelukkige mensen.

Van marketing naar identiteitsmarketing

We zien de inzet van het vakgebied marketing op dit moment. Marketing wordt geassocieerd met winstbejag en zelfverrijking. De prachtige instrumenten die marketing biedt worden eenzijdig ingezet om het belang van de aanbieder te dienen, dikwijls ten koste van de ontvanger.

Wij willen marketing zien die haar instrumenten inzet ten bate van iedereen: de organisatie zelf, medewerkers, klanten en de samenleving. Marketing die de brug slaat tussen de ideologische doelen van organisaties en hun medewerkers (weerspiegeld in hun identiteit) en de behoeften, wensen en waarden van klanten en maatschappij. Dit is wat identiteitsmarketing te bieden heeft

Copyright de Betekenisfabriek 2013 | Spinnerij Oosterveld, Enschede | 06 - 16 41 11 26