Wat kost een hamburger

 

De euroknaller bij McDonalds: een hamburger voor slechts €1,-. Bij Burger King betaal je €2,- voor een hamburger met friet en cola. Ook als McDonalds en Burger King niet knallen, kost een hamburger 2 of 3 euro. Wij vinden het prima, het kan ons niet goedkoop genoeg zijn.

Hamburger

Maar is het wel zo prima? Rekenen we ons niet wat al te snel rijk? Kan dat eigenlijk wel, zo’n goedkope hamburger? Betaalt iemand anders misschien de prijs voor onze goedkope hamburger? Of betalen we deze prijs later zelf?

In zijn boek The new capitalist manifesto rekent Umair Haque voor wat een hamburger werkelijk kost. Het rundvlees, water, land en zelfs de arbeidsplaatsen in de hamburgerindustrie worden gesubsidieerd met een bedrag van €14,- per hamburger. De toekomstige kosten voor het milieu en de gezondheidszorg zijn €7,- per hamburger. In totaal kost een hamburger dus €21,-. En we betalen slechts €2,-. Wie betaalt die overige €19,-?

Toegegeven, deze bedragen zijn schattingen en bovendien gebaseerd op Amerikaanse cijfers, maar het punt is duidelijk: om de werkelijke kosten van een hamburger te dekken zouden we niet 2 of 3 euro moeten betalen maar 21. Dat zou het einde betekenen van de hamburgerketens. Maar in onze maatschappij verdienen dezelfde hamburgerketens grote sommen geld en creëren ze aanzienlijke shareholder value… Denken we. Maar in werkelijkheid berokkenen deze bedrijven enorme economische schade die ze afwentelen op andere mensen,de maatschappij, de natuurlijke leefomgeving en toekomstige generaties. Deze economische schade is onzichtbaar en vaak zelfs onvoelbaar, maar iemand zal uiteindelijk de prijs moeten betalen van dit ‘corrupte’ economische systeem. Als we op deze wijze ‘waarde’ blijven creëren, kunnen we in de toekomst wel opdoeken. De schade is al gauw niet meer te herstellen, het failliet van de wereld is dan onafwendbaar.

Als we nog lang en gelukkig in relatieve welvaart willen leven, zullen we moeten overschakelen op het creëren van echte economische waarde. Haque noemt dit authentic economic value of thick value: waarde die niet gepaard met een tienvoudige schuld, maar die groter is dan de economische schuld die ermee gepaard gaat. Alleen dan creëren we echte waarde en teren we niet in op ons budget voor de toekomst. Dit betekent dat we niet langer een economisch systeem kunnen accepteren dat organisaties toestaat om economische schade toe
te brengen aan anderen, onze maatschappij, onze natuurlijke leefomgeving en toekomstige generaties. Het betekent ook dat organisaties meer waarde van hoge kwaliteit moeten leveren (thick value) en niet slechts lage kwaliteitswaarde in grotere hoeveelheden.

De betekeniseconomie is dus gebouwd op echte ‘dikke’ waarde en op prijzen die recht doen aan de werkelijke kosten die we met zijn allen maken. Dat maakt ons werkelijk scherp en dwingt ons af te wegen wat een product of dienst ons werkelijk waard is. Ga maar na: voor wat voor hamburger zou jij 21 euro betalen?

Reacties

  1. Als ik kijk naar de opkomst van echte hamburgerrestaurants zoals bijv. ingeburgerd , zie ik toch een lichtpuntje aan de horizon. Uiteindelijk verwacht ik dat ketens als Mcdonalds het steeds moeilijker gaan krijgen. Mensen worden toch bewuster van hetgeen ze consumeren. En de hang naar authenticiteit wordt groter. Kijk maar naar de opkomst van good food organisaties of de biologische super. Maar zoals gewoonlijk Kaj , gaat het jou vast niet snel genoeg.

Laat een reactie achter

Copyright de Betekenisfabriek 2013 | Spinnerij Oosterveld, Enschede | 06 - 16 41 11 26