Artikel SAX: Personal Branding

Betekenisfabriek-0269

Personal branding lijkt tegenwoordig de toverformule voor een succesvolle carrière. Maar hoe word je een uniek merk en wat moet je juist niet doen? Paul Mersmann van de Betekenisfabriek helpt Saxion-studenten op weg. ‘Maak jezelf niet wijs dat arbeid schaars is!’

Onlangs wonnen enkele hoogvliegers van het Saxion Honours Programme een gratis training personal branding. Docent was Paul Mersmann van het identiteitsmarketingbureau de Betekenisfabriek. Hij vroeg een van de deelnemers, een studente International Business & Management Studies, wat haar in het leven werkelijk beroert. Waar maakt ze zich druk om? Om de positie van opgroeiende meiden, was het antwoord. Meiden die enorm veel sociale druk ervaren en zich minderwaardig voelen. Aan dat probleem zou ze graag iets willen doen.

“Ze bleek goed te kunnen schrijven en wilde dolgraag bij een tijdschrift werken om over dit soort onderwerpen te schrijven. Dat is gelukt, hoewel ze daarvoor geen relevante ervaring of opleiding had. Ze is als stagiaire aangenomen bij een tijdschrift. Hoe dat kan? Ze was supergemotiveerd, straalde uit waar haar hart ligt”, zegt Mersmann. Een andere workshopdeelnemer, student International Business and Languages,  bleek zijn talenten als marketeer te willen inzetten voor de ideologische zaak. Hij weet nu dat hij bij een Fair Trade-organisatie aan de slag wil. “Daarmee combineert hij het scoren met maatschappelijk engagement. Hij geeft zo zijn leven betekenis.

Arbeidsconsument

Dat laatste is de belangrijkste boodschap van Mersmann: zorg dat je leven betekenis krijgt. Kijk verder dan die goedbetaalde baan. “Werk moet geen transactie zijn, geen economische afweging. Wat mij opvalt, is dat veel studenten niet bezig zijn met waaraan ze hun bijdrage willen leveren, maar hoe ze een goede baan krijgen. Ze zijn een soort arbeidsconsument. Daarmee gaan ze volstrekt voorbij aan waar ze eigenlijk goed in zijn.” Het is geen verwijt aan de huidige generatie, benadrukt Mersmann. “Toen ik studeerde, was ik ook niet met dat soort vragen bezig. Middelbare scholieren van nu moeten vaak op hun veertiende al een keuze maken voor een profiel. Dan moeten ze al weten wat ze met hun leven willen. Ze maken een rationele afweging. Maar waar ligt hun passie? Daar staan ze niet bij stil. Het gaat uiteindelijk allemaal om de driehoek drijfveer-markt-talent. Als een van die drie componenten er niet is, zal het succes in je werk nooit duurzaam zijn.”

Alle kanten op Jongeren kiezen voor de veilige weg. Ze volgen een opleiding die alle opties
openhoudt. Een restkeuze. Ook Mersmann heeft dat ooit gedaan door industrieel ontwerpen te studeren. “Toen pas ontdekte ik dat psychologie beter bij me paste. Brede, generieke opleidingen zijn erg populair. Daarmee kun je als student immers nog alle  kanten op. Maar opleiders als Saxion hebben veel meer belang bij studenten die  vastberaden een keuze maken. Die zijn een stuk gemotiveerder en vallen minder snel uit.”
Saxion kent sinds kort een verplichte intake om studenten te helpen bij het maken van de juiste studiekeuze. Helpt dat? Mersmann: “Het is als hogeschool niet alleen van belang om vanuit je eigen academies te selecteren, maar juist ook om naast een student te gaan staan. Dan weet je zeker dat twijfelende studenten niet bij jouw academie komen en wordt een student geholpen met een positieve, scherpe keuze. Bij een school van het ROC West-Brabant doen ze een belofte aan de student onder de noemer Find your destination. Ze trekken drie maanden uit om erachter te komen wat een student precies wil, waarna een bestemmingsgarantie wordt afgegeven. De school leidt de student naar de juiste bestemming. Dat kan zelfs een opleiding buiten de eigen school zijn. Misschien is dat ook iets voor Saxion: om nog actiever te worden op middelbare scholen of summercourses te organiseren voor toekomstig studenten. Dat verdien je uiteindelijk weer terug.”

Maak geen gemakkelijke keuze

Personal branding is wat anders dan jezelf zo goed mogelijk verkopen in de sociale media, wil Mersmann tenslotte meegeven. “LinkedIn-profielen, Facebook en Twitter. Het zijn allemaal uiterlijkheden. Als je jezelf niet de wezensvraag stelt, kun je het vergeten. Als je alleen een kunstje doet, ben je inwisselbaar. Juist de verzzp-ing van de maatschappij vraagt om eigen identiteit. Je moet laten zien welke meerwaarde je hebt, scherpe keuzes maken en onderscheidend zijn. Op anderen willen lijken, is het slechtste wat je kunt doen. Maak daarom geen gemakkelijke keuzes. Vraag jezelf af wat je kunt betekenen. Dan zul je zien dat arbeid niet schaars is.

Gepubliceerd in magazine van Saxion, september 2013.

Laat een reactie achter

Copyright de Betekenisfabriek 2013 | Spinnerij Oosterveld, Enschede | 06 - 16 41 11 26