Wouter Disberg

Samen met de Betekenisfabriek houd ik mij bezig met de menselijke kant van identiteit. Wat is er nodig om met alle medewerkers echt te bouwen aan een gemeenschappelijk perspectief? Waar zit de veranderkracht? Hoe kun je deze gericht inzetten, en waar zit ‘oud denken’ nog onnodig in de weg? Dat alles maak ik zichtbaar door op onderzoek uit te gaan. Vervolgens vertaal ik de resultaten en consequenties door naar een heldere aanpak.

In mijn werk maak ik gebruik van de concepten Framing en Adoptie.

Adoptie
Adoptie gaat over het proces van de verandering. Welke denkstappen moet je samen doormaken? En hoe complex is het doorvoeren van de identiteit naar de dagelijkse praktijk? Er zijn boeken vol geschreven over de manier waarop mensen omgaan met veranderingen, en hoe zij hier wezenlijk aan bij kunnen dragen. Als we over adoptie spreken, bedoelen we het vermogen van mensen zelf bij te dragen aan een wezenlijke verandering.

Framing
Als je dagelijks gedragingen samenbrengt, dan krijg je gewoonten. Als je dagelijkse gedachten samenbrengt, dan krijg je denkframes. Gewoonten kun je jezelf aanleren en zo is het met denkframes ook. Een gemeenschappelijke belofte voor je organisatie kan bijvoorbeeld een fantastisch gedeeld denkframe zijn. Denkframes kun je niet alleen aanleren; je kunt ze ook bewust benoemen en beïnvloeden. Bij een belangrijke verandering in je leven moet je waarschijnlijk gewoonten veranderen. Zo moet je bij belangrijke veranderingen in je organisatie waarschijnlijk je denkframes aanpassen.

 

wouter@debetekenisfabriek.nl

06 – 155 699 56

LinkedIn

De samenwerking met de Betekenisfabriek wordt vormgegeven vanuit Framing Factory (www.framingfactory.nl)