Soms kom je iets tegen…

Tijdens de Betekenisweek bij een middelbare school in Leerdam stuurde een van de docenten een artikel uit Trouw naar ons op waardoor hij geraakt was. Het deed hem denken aan wat wij proberen te doen als Betekenisfabriek tijdens een Betekenisweek. Het hele artikel is de moeite waard, maar ik heb gekozen om er een passage uit te lichten die vrijwel aan het einde van het artikel staat. Waarom? Omdat degene die in het artikel aan het woord is, sociologe Christien Brinkgreve, geheel in eigen woorden vertelt wat het belang is van het kennen van je eigen identiteit als organisatie en het spreken erover. Iets wat wij in ons werk steeds opnieuw ervaren evenals veel van de mensen met wie wij werken. Brinkgreve benadrukt in deze passage vooral de rol van leidinggevenden bij het geven van zin aan ondernemingen.

U hamert erop dat we niet te veel mogen verwachten van het individu, maar dat we de zingevende kant van het bedrijfsleven moeten benadrukken. Mogen we van leidinggevenden verwachten dat zij hiertoe in staat zijn?

“Ja, dat vind ik wel. Ze moeten in staat zijn te luisteren, contact te maken. Dat betekent niet dat ze daarbij op hun hurken moeten zitten, om eens naar de werknemer te luisteren. ‘Toe maar, vertel maar wat je problemen zijn.’ Je zou er een veilige omgeving voor moeten creëren, en de werknemer zou het gevoel moeten krijgen dat hij echt contact maakt, dat het ertoe doet wat hij denkt. Dat hij iets mag formuleren dat buiten het gareel valt. 

“Dat soort gesprekken zijn niet alleen van belang voor iemand die de zin in werk is verloren, of tegen een burn-out aan zit. Het lijkt me ook van belang van tijd tot tijd het verhaal van de organisatie door te nemen, het doel van de onderneming. Waar zijn we ooit voor opgericht? Wat is onze missie? Is die veranderd? Bij fusies zie je vaak dat werknemers het doel waarvoor de onderneming ooit was opgericht uit het zicht verliezen. Er worden verschillende identiteiten bij elkaar gevoegd, en de werknemer herkent zich niet meer in waar hij zich ooit in herkende.

“Het is een enorme bron van spanning als er frictie bestaat tussen de doelen van de onderneming waarin je werkt en de doelen in je eigen leven. Die spanning kan leiden tot onthechting, mensen stappen half uit het systeem, werken nog voor hun gezin, hun hypotheek. Ik ben ervan overtuigd dat dit aanleiding is voor veel depressies.

“Als je door middel van storytelling in staat bent verschillende geschiedenislijnen van bijvoorbeeld fuserende bedrijven bij elkaar te krijgen, en een nieuwe identiteit te creëren, ontstaat er een nieuw gezamenlijk verhaal. Een nieuw doel. Het is belangrijk dat mensen van beide partijen daarin geloven, dat ze erachter staan en zien hoe ze er zelf aan bij kunnen dragen, dat ze zien hoe zij het verschil kunnen maken.”

Uit: Trouw, Het gevoel een afgedankte muntsoort te zijn, door PETER HENK STEENHUIS − 25/11/16, 01:33 

Laat een reactie achter

Copyright de Betekenisfabriek 2013 | Spinnerij Oosterveld, Enschede | 06 - 16 41 11 26