Michael Porter als betekenisdenker?

 

Onderstaande Ted-talk trok onze aandacht. Michael Porter is één van de meest invloedrijke marketeers van onze tijd. Zijn boeken en modellen vormen de basis voor iedere cursus of opleiding marketing. Voor ons Betekenisfabriekers een persoon naar wie we kritisch kijken. Zijn denken ging tot op heden veelal over het optimaliseren van de winst van de organisatie. Ten koste van…veel. Onze favoriete quote:

“I’m not a social problem guy, I’m a guy that works for business. Helps business make
money….God forbid”

 

Met verbazing namen we daarom kennis van zijn laatste wapenfeit: een vurig betoog voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken door…winstgeoriënteerde bedrijven! Kijk en verwonder je.

Dit is onze versie van zijn laatste dia:

Shared values en IDM

Reacties

  1. Ben Tiggelaar ook, of niet? https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=778wPUVNAcI.

    “Je kunt naar de hei gaan en daar mooie bedrijfswaarden op papier zetten en dan hopen dat die waarden het gedrag van mensen gaat veranderen maar dat zal niet gebeuren. Veel verstandiger is te bestuderen waar je mensen al in geloven, wat de waarden zijn die voor hun al tellen, en te kijken hoe je de dingen die je in het bedrijf doet, daarop kunt laten aansluiten. “

  2. Ik werd getriggerd door jullie inleiding op dit filmpje. Na het zien er van ben ik toch minder positief. Zijn verhaal voelt ‘gemaakt’. Hij doet alsof de bezoekers in de zaal de ‘changers’ zijn. Zijn woordgebruik voelt overdreven. (Amerikaans).
    En ook al heeft hij het met zijn pleidooi bij het rechte eind, hij praat niet over de koppeling tussen bewustwording en een daaropvolgende wijzigingen in individueel gedrag.
    Voor mij praat hij met zijn ‘hoofd’ en dat raakt me te weinig.
    “Start with the man in the mirror”

Laat een reactie achter

Copyright de Betekenisfabriek 2013 | Spinnerij Oosterveld, Enschede | 06 - 16 41 11 26